null
Πλάκες Πεζοδρομίου

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΛΑΚΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ

Η τοποθέτηση πλακών πεζοδρομίου είναι εύκολη, γρήγορη και πάνω απ’ όλα, οικονομική. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα στις πλάκες πεζοδρομίου είναι ότι, σε περίπτωση που μελλοντικά πρέπει να εκτελεστούν τυχόν εργασίες στο υπέδαφος π.χ πέρασμα καλωδίων, σωλήνων κλπ, οι πλάκες σπάνε και όταν τελειώσουν οι εργασίες επανατοποθετούνται καινούργιες χωρίς να φαίνονται φθορές και μπαλώματα όσον αφορά το σχέδιο.

Τα βήματα τα οποία πρέπει να ακολουθηθούν για την επιλογή και την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου είναι τα εξής:

1.Σχεδιασμός

Ο καλός σχεδιασμός είναι αναγκαίος για να ολοκληρωθεί ένα επιτυχημένο έργο. Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για λόγους αισθητικής, ασφαλείας αλλά και σωστής λειτουργίας.

2. Επιλογή και παραγγελία τσιμεντοπλακών

Υπάρχει μεγάλη ποικιλία από μεγέθη, σχήματα και χρώματα, επίσης υπάρχει μεγάλη ποικιλία και στην υφή και το υλικό της τελικής επιφάνειας της πλάκας πεζοδρομίου, δηλαδή υπάρχει δυνατότητα επιλογής από απλές ή με σχέδιο ή η τελική επιφάνεια να είναι από αδρανή υλικά διαφόρων σχημάτων, χρωμάτων και μεγέθους όπως είναι το βότσαλο, η ψηφίδα ή με επεξεργασμένη επιφάνεια.

3. Κατασκευή υποστρώματος

Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου απαιτείται σκληρή και επίπεδη επιφάνεια. Σε περίπτωση που το έδαφος δεν είναι βραχώδες και δεν είναι σταθερό πρέπει να προστεθεί σκυρόδεμα (μπετόν) για υπόστρωμα, διαφορετικά αν το έδαφος είναι σταθερό τοποθετείται 3Α (αμμοχάλικο) σαν υλικό βάσης στην επιφάνεια που πρόκειται να στρωθεί πάχους αναλόγως της χρήσης, π.χ. αν χρησιμοποιείται για κυκλοφορία ανθρώπων γενικά χρειάζονται 10-15 cm ενώ για δρόμους ή έργα με υγρό χώμα πρέπει να συμβουλευθείτε κάποιον μηχανικό.

4. Εγκιβωτισμός

Συνήθως ο εγκιβωτισμός γίνεται με τη τοποθέτηση κρασπέδων τσιμέντου περιμετρικά της επιφάνειας που θα κατασκευάσετε. Ο εγκιβωτισμός είναι απαραίτητος σε όλα τα έργα με πλάκες πεζοδρομίου γιατί εξασφαλίζει την συγκράτηση τους και τη διατήρηση του σχήματος του έργου με την πάροδο των χρόνων.

5. Τοποθέτηση

Η τοποθέτηση ξεκινά κατά μήκος της μεγαλύτερης ευθείας πλευράς. Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου χρησιμοποιείται τσιμεντοκονίαμα (λάσπη) το οποίο μπαίνει ανάμεσα στις πλάκες και στο έδαφος για να συγκολληθούν αλλά και για να δοθούν οι κατάλληλες κλίσεις. Το τσιμεντοκονίαμα αποτελείται από άμμο μπετού, τσιμέντο, ασβέστη ή υποκατάστατο ασβέστη σε υγρή μορφή και νερό.

6. Κοπή

Τοποθετούνται όσες πλάκες πεζοδρομίου είναι απαραίτητες και στη συνέχεια κόβονται στα σωστά μεγέθη για να ταιριάξουν στις άκρες. Η κοπή μπορεί να γίνει με κόφτη νερού, ή τροχό κοπής πέτρας.

7. Αδιαβροχοποίηση

Προαιρετικά για επιπλέον αντοχή, προστασία από λεκέδες και μικρότερη συντήρηση, είναι δυνατή η αδιαβροχοποίηση των πλακών πεζοδρομίου με ένα κατάλληλο προϊόν αδιαβροχοποίησης του εμπορίου ακλουθώντας τις οδηγίες χρήσης του κατασκευαστή του.

8. Στοκάρισμα

Σε περίπτωση που η τοποθέτηση των πλακών έχει γίνει χωρίς αρμό μεταξύ τους δεν είναι απαραίτητο να γίνει στοκάρισμα, αν τις έχετε τοποθετήσει με αρμό αναμιγνύετε μαρμαρόσκονη με τσιμέντο και το αραιώνετε με νερό έτσι ώστε να εισχωρήσει και να γεμίσει τα κενά των αρμών.

Υψηλή αντοχή

Ανθεκτικότητα στην τριβή

Antiolisthirothta

Αντιολισθηρότητα

Anthektikothta-stn-fwtia

Ανθεκτικότητα στην φωτιά

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΛΑΚΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ

ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ (τ.μ.) ΤΙΜΗ (€)
0-20 τ.μ. 200 €
20-40 τ.μ. 350 €
40-60 τ.μ. 500 €
60 τ.μ. και άνω Ζητείστε προσφορά

* Αφορά το κόστος τοποθέτησης σε επίπεδη επιφάνεια π.χ. πλάκα, τσιμέντο, άσφαλτο.

* Ακολουθούν ενδεικτικές τιμές αγοράς πλακών πεζοδρομίου από επιλεγμένους προμηθευτές.

ΤΥΠΟΣ-ΕΙΔΟΣ ΠΛΑΚΑΣ ΚΟΣΤΟΣ
Πλάκες Τσιμέντου 40Χ40 1,54 €
Γκρι Πλάκες 6,90 €/m2
Πλάκες Σχέδια 40Χ40 7,14 €
Πλάκες Πεζοδρομίου 50Χ50, 40X40 Λευκές 7,14 €
Πλάκα Πεζοδρομίου Τούβλο Γκρι 7,44 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Καλντερίμι Γκρι 7,44 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Αράχνη Λευκή 7,44 €/m2
Έγχρωμες Πλάκες 7,90 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Αράχνη Κόκκινη 8,69 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Καλντερίμι  Κίτρινη 8,69 €/m2
Βοτσαλόπλακες 40 X 40 9,64 €
Ψηφιδόπλακες 40Χ40 10,84 €
Πλάκα Πεζοδρομίου Βότσαλο Ψιλό Γκρι 12,44 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Βότσαλο Καφέ 12,44 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Σπαστό Λευκό 13,69 €/m2
Πλάκα Πεζοδρομίου Σπαστό Λευκό/Πράσινο 13,69 €/m2

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Η ελεύθερη χρήση και η προσπέλαση των πεζοδρομίων είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, διότι καθημερινά γίνεται όλο και πιο δύσκολη, λόγω της ανεξέλικτης χρήσης από ταπεζοκαθίσματα, ομπρέλες, στάσεις λεωφορείων, κολόνες, διαφημιστικές ταμπέλες, διάφορα σταντ πώλησης προϊόντων και άλλα. Εκτός αυτού, πολλές είναι και οι διαμαρτυρίες των πολιτών που αφορούν την κοινωνική ευθύνη των δήμων για την επισκευή των πεζοδρομίων και ταυτόχρονα υπάρχει σύγχυση στον πολίτη, που δεν γνωρίζει βασικά στοιχεία όπως: Ποιός είναι ο υπεύθυνος για την κατασκευή, συντήρηση και επισκευή; Ποιός πληρώνει τη δαπάνη; Πότε επιτρέπεται φύτευση; και άλλα.

Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι, το νομικό πλαίσιο αναφορικά με τα πεζοδρόμια και τον υπόχρεο σε επισκευή τους, οριοθετείται από την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/2023 – ΦΕΚ 3985/Β/22-6-2023 (Έγκριση Κτιριοδομικού Κανονισμού) του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ιδίως το άρθρο 23, καθώς και από τα άρθρα 104, 105,106 του Εισαγωγικού Νόμου Αστικού Κώδικα και τα άρθρα 288, 281, 200 Γενικών Αρχών Αστικού Κώδικα.

Σε ποιόν ανήκουν τα πεζοδρόμια και τι εξυπηρετούν;

Τα πεζοδρόμια είναι κοινόχρηστοι χώροι και κατασκευάζονται, ανακατασκευάζονται, επισκευάζονται και συντηρούνται με σκοπό να διασφαλίζεται η συνεχής, αυτόνομη, ασφαλής και χωρίς εμπόδια κυκλοφορία των πεζών σε όλη την επιφάνειά τους και η χρήση τους από άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα, εφόσον επιτρέπεται από τη μορφολογία του εδάφους.

Ποιος είναι υπεύθυνος για την επισκευή – συντήρηση;

Ο νόμος κάνει μία διάκριση μεταξύ των αιτιών που δημιούργησαν την εστία ευθύνης. Στην περίπτωση που αιτία της βλάβης στο πεζοδρόμιο είναι ένα γεγονός που εκφεύγει της σφαίρας ευθύνης του δήμου, αρμόδιος είναι ο παρόδιος ιδιοκτήτης προς αποκατάσταση του πεζοδρομίου καθώς και των λοιπών τεχνικών έργων που το αποτελούν (κράσπεδο, ρείθρο, υπόστρωμα και επίστρωση ή επικάλυψη).

Ποιος πληρώνει την δαπάνη σε περίπτωση καταστροφής;

Σε περίπτωση καταστροφής, αχρήστευσης και εκσκαφής από το Δημόσιο ή τον οικείο Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) των πεζοδρομίων που υπάρχουν πριν από είκοσι τουλάχιστον χρόνια, στα πλαίσια γενικής ανακατασκευής ή αναδιαρρύθμισης των οδών και πλατειών ώστε να ικανοποιούν καλύτερα τις ανάγκες του οικισμού, η δαπάνη αποκατάστασης, επισκευής ή ανακατασκευής των πεζοδρομίων βαρύνει τους παρόδιους ιδιοκτήτες.

Σε περίπτωση όμως που η βλάβη στο πεζοδρόμιο προκλήθηκε από προηγούμενη επικίνδυνη ενέργεια άλλων φορέων, π.χ. ή του δήμου διαμέσου των αρμοδίων οργάνων του ή άλλων φορέων όπως οργάνων της ΕΥΔΑΠ, ΔΕΥΑΜ ΔΕΔΔΗΕ, Φυσικό Αέριο κλπ., που εκτέλεσαν εργασίες για αποκατάσταση βλάβης σε σωλήνες υπόγειους κάτω από τα πεζοδρόμια, τότε την ευθύνη αποκατάστασης την έχει ο φορέας εκτέλεσης (δήμος ή λοιποί φορείς) καθότι με την επέμβασή τους δημιούργησαν μία εστία κινδύνου και έχουν υποχρέωση να «διορθώσουν» τη ζημία που έκαναν, εκτός αν τα έργα εκτελέστηκαν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά του παρόδιου ακινήτου, οπότε υπόχρεος είναι αποκλειστικά ο ιδιοκτήτης του.

Κατά γενική ομολογία θα μπορούσαμε να πούμε ότι, την ευθύνη για την κατασκευή, ανακατασκευή και επισκευή των πεζοδρομίων έχουν οι παρόδιοι ιδιοκτήτες. Αν λοιπόν σπάσουν πλάκες πεζοδρομίου από αλλογενείς αιτίες (καιρικές συνθήκες, επέμβαση τρίτου που παρκάρει πάνω και προκαλεί ζημιά, μεταφορικές εργασίες, φθορά χρόνου, ρίζες δέντρων κτλ) τότε βαρύνεται ο παρόδιος ιδιοκτήτης.

Τι γίνεται όταν οι ιδιοκτήτες δεν συντηρούν τα πεζοδρόμια τους;

Σε αυτή την περίπτωση ο δήμος αναλαμβάνει την κατασκευή, ανακατασκευή ή επισκευή των πεζοδρομίων και στη συνέχεια βεβαιώνει στο Ταμείο του δήμου τη δαπάνη σε βάρος, είτε των ιδιοκτητών των παρόδιων ακινήτων (ανάλογα με το πρόσωπο που έχουν), είτε των φορέων εκτέλεσης έργων (ΔΕΔΔΗΕ,COSMOΤΕ κλπ), εφόσον αυτά δεν έχουν κατασκευασθεί ή επισκευασθεί ακόμα ή δεν έχουν τηρηθεί οι προδιαγραφές που ισχύουν για την κατασκευή ή επισκευή τους.

Με ποιες προδιαγραφές κατασκευάζονται τα πεζοδρόμια;

Τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται σύμφωνα με προδιαγραφές που καθορίζονται με κανονιστική απόφαση του δήμου. Στην απόφαση καθορίζονται οι διαστάσεις, το είδος κατασκευής και το είδος των υλικών των κρασπέδων, των ρείθρων και της επίστρωσης ή της επικάλυψής τους. Επίσης καθορίζονται το είδος της φύτευσης, οι διαστάσεις και τα άλλα στοιχεία των τμημάτων των πεζοδρομίων που διατίθενται για φύτευσή τους (π.χ. παρτέρια).

Σε οικισμούς που έχουν χαρακτηρισθεί παραδοσιακοί η πιο πάνω απόφαση εκδίδεται με σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής (ΣΑ).

Προσοχή! Ο δήμος είναι υποχρεωμένος να τηρεί τις διαστάσεις και να επιβάλλει Ελεύθερη Ζώνη Όδευσης Πεζών, για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία σύμφωνα με αυτά που ορίζει η Πολεοδομική Νομοθεσία. Οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση (π.χ. σήμανση, φύτευση, ζαρντινιέρες κλπ) τοποθετείται υποχρεωτικά εκτός της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΖΩΝΗΣ. Αν το πεζοδρόμιο έχει πλάτος μικρότερο του 1,50 μέτρου η ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών καταλαμβάνει όλο το πεζοδρόμιο.

Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται οι προδιαγραφές που καθορίζονται από τις διατάξεις του ΝΟΚ για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και τις σχετικές ισχύουσες αποφάσεις, ιδίως της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑΠ/124964/1561/7.12.2022 υπουργικής απόφασης (Β’ 6213).

Επιτρέπονται τα σκαλοπάτια πάνω στο πεζοδρόμιο;

Δεν επιτρέπεται στα πεζοδρόμια η κατασκευή σκαλοπατιών που κατέρχονται προς το κτίριο, για εξυπηρέτησή του, αλλά επιβάλλεται τα σκαλοπάτια αυτά να αρχίζουν ένα (1) μέτρο μέσα από τη ρυμοτομική γραμμή ή από την οικοδομική γραμμή σε περίπτωση ύπαρξης προκηπίου που είναι σε συνέχεια του πεζοδρομίου και χρησιμοποιείται από το κοινό.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και παλιές υφιστάμενες κλίμακες ή βαθμίδες κλιμάκων που αντίκεινται στις διατάξεις του κτιριοδομικού κανονισμού και είναι επικίνδυνες από άποψη κυκλοφορίας καταγράφονται ως αυθαίρετες. Η άρση του κινδύνου γίνεται µε εφαρµογή των διατάξεων «περί επικινδύνων οικοδομών» από την αρµόδια Πολεοδοµική Υπηρεσία.

Επιτρέπεται η κλίση στα πεζοδρόμια για είσοδο σε πάρκινγκ;

Η κλίση κατά µήκος των πεζοδροµίων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 12%. Για την αποφυγή µεγαλύτερης κλίσης κατασκευάζονται σε κατάλληλες θέσεις βαθµίδες σε όλο το πλάτος του πεζοδροµίου µέγιστου ύψους 0,15 µ.

Τι κάνουμε σε περίπτωση προσωρινής κατάληψης του πεζοδρομίου π.χ. με οικοδομικά υλικά;

Ο ιδιοκτήτης ή ο εργολάβος θα πρέπει να κάνει αίτηση στη Διεύθυνση Οικονομικών του δήμου, όπου θα πάρει άδεια κατάληψης του κατάληψη πεζοδρομίου. Οι υπεύθυνοι του έργου είναι υποχρεωμένοι να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη ατυχήματος. Για την κατάληψη πληρώνεται στον δήμο μηνιαίο τέλος κατά ζώνες και κατά τετραγωνικό μέτρο.

Τι ισχύει με τραπεζοκαθισματα, ομπρέλες, διαχωριστικά κλπ;

Με κανονιστική απόφαση του δήμου καθορίζονται τα πεζοδρόμια στα οποία επιτρέπεται τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να αναπτύσσουν συγκεκριμένο αριθμό τραπεζοκαθισμάτων.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει αρμονική συνύπαρξη των κατοίκων και των επιχειρηματιών καθώς επίσης να εξασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία των πεζών και των (ΑμεΑ) σε πλάτος 1,50 τουλάχιστον.

Δεν επιτρέπεται καμία μόνιμη κατασκευή στον παραχωρούμενο κοινόχρηστο χώρο όπως υποστυλώματα, δάπεδα, καθίσματα, ζαρντινιέρες, διαχωριστικά μεταξύ όμορων καταστημάτων κλπ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

    Τα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά